Hoe (her)bouw je een merk tijdens Corona. Zes tips. 15 Februari 2021

Corona: ja, er zijn bedrijven failliet gegaan en de moed kwijt, maar ik zie bij ondernemers ook heel veel wilskracht en de drive om over corona heen te kijken. Alleen kampt nagenoeg iedere organisatie met dezelfde vraag: wat is mijn richting, mijn koers, die ik na corona ga varen en wat voor impact heeft dit op mijn merk? In dit artikel – mijn eerste voor DeltaZuid: jeuh!- geef ik zes tips hoe je je merk (weder op) bouwt voor een krachtige koers na deze bizarre tijd.

Veranderde situatie
We zijn gewend geraakt aan social distancing, afhalen of bezorging van eten en onze virtuele werkplekken. Ondanks het vele schakelen, wat veel moeite en energie kost, kunnen we met zijn allen snel aanpassingen doen in veranderingen in regels, zowel economisch als privé, denk maar aan thuisscholing. Toch wordt ook het begin van 2021 getypeerd door onrust, verdeeldheid en de perceptie van afgenomen vrijheden. Gelukkig zie ik ook veel positiviteit: bedrijven die meteen alles omgegooid hebben, investeringen hebben durven doen en zich eigenlijk prima staande houden en hun positie in de markt weten te verstevigen.

Wat mij ergens ook wel weer hoop geeft: mensen zijn mensen en het nieuwe normaal gaat ook weer deels terug naar het oude, gelukkig (!). De hardst getroffen branches vinden zichzelf weer opnieuw uit en we zitten over een tijd weer samen aan een biertje in de kroeg of staan op een festival. Maar welke bedrijven gaan vooroplopen? Hieronder vind je mijn tips die jij kunt toepassen op jouw merk(strategie).

Zes tips voor je merkstrategie tijdens corona

  1. Bescherm je merk
    Hoe verleidelijk ook: doe geen dingen niet bij de identiteit en waarden van het merk passen. Natuurlijk, je zult zaken even anders moeten doen, maar bedenk goed wat past bij je merk. Klanten voelen rare sprongen en zijn allergisch voor nepheid. Zorg dat al je uitingen on-brand zijn en blijven, maar communiceer vooral als mens. Iedereen heeft het moeilijk als mens, niet als klant. Blijf bij je waarden, blijf communiceren vanuit je merkpersoonlijkheid voor een consistente herkenbaarheid, zelfs als je momenteel afwijkt van je core-business. Extra tip: is dit moeilijk voor je? Dan wordt het misschien tijd om aan je merkidentiteit te gaan werken.

  2. Bepaal welke impact je wil maken
    Nu is sturing belangrijker dan ooit. We merken dat merken die weten wat ze willen bereiken veel sneller schakelen omdat de stip aan de horizon duidelijk is, de weg er naartoe pas je aan als dat nodig is. Noem het visie of vision statement, BHAG (big hairy audacious goal) of moonshot. Al deze methodes zijn super waardevol, maar ze krijgen pas echt waarde als je ze concreet kunt maken: met een impact statement, wat wil je nu écht voor elkaar gekregen hebben over 10 jaar? Als voorbeeld, de impact statement van DeltaZuid is: In 2030 willen wij mondiaal 100 betekenisvolle organisaties hebben geholpen in het realiseren van hun duurzame groeidoelstelling. Best smart hè?

  3. Focus op positionering
    Onderscheidend vermogen na Corona. Punt. Nu is de tijd om na te denken over het onderscheidend vermogen van je merk na corona. Hoe positioneer jij je in de markt en wat betekent dat voor je dienstenpakket? Beken kleur en houd je eraan. Zorg dat dit duidelijk wordt in alles wat je communiceert: in beelden, teksten op elk kanaal zodat klanten precies weten wat ze aan je hebben. Geen slechtere keuze dan geen keuze. Deze strijd is voor je merk een marathon, richt je op de lange termijn en kom als winnaar uit de bus.

  4. Werk aan een heldere identiteit
    Je merkidentiteit is het DNA van je merk en daarmee van je bedrijf. Bij de veranderingen die komen wil je niet nadenken over wie je bent, waar je voor staat, wat je boodschap is en hoe je communiceert als merk. Daar zorgt een identiteit voor. Zonder identiteit geen snelle consistente aanpassingen. Volgens een onderzoek van accenture is de ‘purpose’ van je onderneming alleen maar belangrijker geworden: ‘Purpose is belangrijker dan ooit. De pandemie stelt onze menselijkheid en waarden op de proef. COVID-19 heeft ons allen een gemeenschappelijk doel gegeven en daardoor het idee van het "doel" van een onderneming naar een hoger niveau getild.’ Weten waar je moet beginnen? Kijk hier voor het model (BIC) wat wij gebruiken voor het bepalen van je identiteit.

  5. Bescherm je budget
    Het klinkt wellicht een beetje gek, maar zorg dat je je marketingcommunicatie budget blijft uitgeven. Spaar het niet op voor na de pandemie. Onderzoek wijst uit dat in vorige economische onzekere tijden de merken die zijn blijven bouwen en ontwikkelen een voorsprong ontwikkelen die niet meer in te halen is met een opgepot budget. Investeer nu in een goede strategie om over een paar maanden (?) op voorsprong te staan.

  6. Blijf content creëren
    Contentcreatie, zoals we gewend waren, is moeilijk momenteel. Fotografie- en videoproducties zijn wat beperkter door ze Corona-proof te doen, maar typeren meteen wel deze tijd. Hoe zorg je ervoor dat je content “on-brand” blijft? Je verbale content kan sowieso blijven bestaan: bedenk een aantal campagnes en ga schrijven (huur een goede tekstschrijver/ interviewer in), maak filmpjes van jezelf met gave kennisdeling. Visueel is er veel mogelijk: Richt je op (grafisch) design: maak mooie beelden met animatie, illustratie, mockups, stockbeelden of (her)gebruik oude content. Zorg natuurlijk wel dat het blijft passen bij je merk. Ontwikkel nieuwe richtlijnen voor deze tijden en zorg dat ze ook in de nabije toekomst gebruikt kunnen worden.
Dit zijn de 6 punten waarmee je je merk vasthoudt en de positie in de markt kunt verstevigen. Ik hoop dat er 1 iemand is die ook maar 1 ding uit dit stuk haalt en er iets positiefs mee kan doen.

Creating positive change, together…

Hoe sta jij ervoor?
Wil je weten hoe je merk ervoor staat in deze tijd en weet je niet waar je moet beginnen? Doe de gratis quickscan van DeltaZuid of lees er hier meer over. Ik zou de quickscan invullen met 4 personen, je ontvangt een rapportage met daarin een visueel verslag met hoe het gesteld is met je waarden, archetypen en duurzaamheidsdoelstellingen. Helemaal voor noppes, no strings attached. Nouja, het kan wel zijn dat we je af en toe een mailtje gaan sturen met meer informatie nadien ;)

DeltaZuid is een branding agency gericht op het maken van een positieve veranderingen door merken, uit de Brainport-regio, te helpen impact te maken.