Identiteit en ontwerp
21 November 2019
Mijn laatste stageweek bij DeltaZuid is alweer aangebroken. Dit vind ik super jammer! Ik heb het hier enorm naar mijn zin gehad en heb heel veel geleerd op het gebied van branding. Met name als het gaat om het goed onderbouwen van een ontwerp en laat dat nu juist ook mijn voornaamste leerdoel zijn voor deze stage.
Hoe het allemaal is begonnen
Ik volg de opleiding Vormgeving product, ruimte en media aan SintLucas Boxtel. Hier kwam ik in mijn tweede leerjaar voor het eerst in aanraking met branding bij het vak Corporate Design. We kregen elk blok de vraag om een nieuwe identiteit en huisstijl te maken voor een fictief bedrijf om hier vervolgens een ruimtelijk-, grafisch- en productontwerp bij te maken. Ik merkte toen dat ik branding heel leuk vond en maakte de opdrachten met heel veel plezier. Maar ik had wel het gevoel dat ik iets miste…
Ontwerpen met een goede onderbouwing
Om een beeld te schetsen: bij de meeste opdrachten kreeg ik een A4tje met informatie over het bedrijf, soms met hun kernwaarden en missie erbij vermeld, soms niet. Je kreeg in ieder geval een beperkt en oppervlakkig beeld van de organisatie, op basis waarvan je met het design aan de slag moest. Dit vond ik erg lastig en ik merkte dat dat soms gewoon niet ging. Je kan geen sterk ontwerp maken, zonder goede onderbouwing. Ik ging hierdoor toch twijfelen aan het vak ‘branding’, omdat ik voor mijn gevoel op school niet op de juiste manier geholpen kon worden met wat ik graag wilde leren en ik had bovendien geen idee hoe het er in de praktijk aan toe ging. Tijdens mijn eerste stage heb ik op safe gespeeld en heb ik grafisch werk gedaan, wel al met een focus op huisstijlen en logo’s.
Dit gaf me toch onvoldoende uitdaging en daarom heb ik besloten om voor mijn eindstage vol in te zetten op branding. Zodoende kwam ik uit bij DeltaZuid. Ik kwam binnen met een duidelijke visie, namelijk ik wilde ontwerpen kunnen maken die als een blok staan en die goed onderbouwd zijn en ik wilde leren hoe ik dit het best kan doen.
Aan de slag in de praktijk
Eenmaal aan de slag bij DeltaZuid, kwam ik er al snel achter dat ik op de juiste plek zat om dat te leren. DeltaZuid heeft mij de juiste handvatten en richtlijnen kunnen geven en ook is mijn gedachte bevestigd dat je geen goede merkidentiteit kunt maken zonder onderbouwing, in dit geval de identiteit van het bedrijf. Om alle benodigde informatie in kaart te brengen gebruikt DeltaZuid hiervoor het door hen ontwikkelde Brand Identity Canvas™ en als aanvullende tool de ID-scan. Deze elementen zijn heel waardevol en handig als designer. Het geeft je inzichten en een goede fundering om het merk op te kunnen bouwen.
Deze tools heb ik tijdens mijn stage ingezet, bij het maken van een merkidentiteit en stijl (spiegelopdracht), waardoor ik zelf het effect en de kracht ervan heb ervaren. Ik merkte dat het maken van ontwerpen makkelijker ging met de inzichten van het Brand Identity Canvas™. Deze inzichten kon ik koppelen aan de ontwerpen en zo had je voor jezelf al handvatten gecreëerd en een onderbouwing.
DeltaZuid heeft de leegte die ik altijd heb gehad, kunnen vullen. Ik ben nu zo veel rijker aan kennis en zou heel graag langer willen blijven om meer te leren. Maar dat gaat helaas niet en er staat een nieuw hoofdstuk voor me klaar namelijk de bachelor Visual Communication. Dit is een extra uitdaging die ik aanga vanuit SintLucas. Ik ga met een goed gevulde rugzak aan kennis van start.
DeltaZuid: Heel erg bedankt voor de kennis en super leuke tijd die jullie mij hebben gegeven.
Fréderique Wuts