Dit is waarom archetypes jou helpen je merk naar een hoger niveau te tillen. 22 Maart 2021

Misschien heb je er wel eens van gehoord, de archetypes. 12 typerende karakters, ooit bedacht door psycholoog Carl Jung. Wellicht heb je wel eens opgezocht welk archetype het meest met jouw karakter overeenkomt. Ben je meer een verzorger, of een echte avonturier? Over jezelf kan je, als je het lijstje bekijkt, waarschijnlijk vrij makkelijk zeggen wie je bent. Maar kan je dat ook over jouw organisatie? Dat blijkt vaak wat ingewikkelder te liggen. Toch zou het van enorme waarde voor jouw organisatie kunnen zijn als je deze meer als een persoon gaat zien. Waarom? Dat zal ik je hieronder even haarfijn uitleggen.

Mensen houden van duidelijkheid
Zo zitten we nu eenmaal allemaal in elkaar. Door een archetype in te zetten, creëer je een soort rode draad door je organisatie. Deze karakters zijn niet voor niks gebaseerd op universeel herkenbare stereotypen. Je communiceert namelijk op dezelfde manier naar al je doelgroepen, je spreekt steeds weer dezelfde taal.

Mensen houden van herkenbaarheid
Als je eenmaal gevonden hebt wie je bent, hoe je eruitziet en hoe je klinkt, moet je je daar ook aan houden. Dat kan soms best wel eens lastig zijn. Zeker als bijvoorbeeld je social media of mailbox wordt beheerd door verschillende mensen. Door met je medewerkers samen op zoek te gaan naar met welk archetype jullie je als organisatie het meeste identificeren, creëer je een eenheid in communicatie. En die dreunt door in alle uitingen, zowel intern als naar buiten toe.

Archetypen kun je inzetten om je te onderscheiden van je concurrenten
De eenheidsworst is een teleurstellend maar veel voorkomend fenomeen. Soms is het zo dat veel merken in een bepaalde branche ontzettend veel op elkaar lijken. Op zich is dat vrij logisch, aangezien je hetzelfde product of dezelfde dienst verkoopt. Maar de manier waarop je dat doet, dat is waar jij het verschil kan maken. Daar liggen kansen voor het oprapen. Want door te communiceren vanuit je eigen identiteit, vanuit je hart, op een dieper niveau dan alleen maar koude sales, kun je jouw doelgroep raken. Daarnaast kun je door archetypen van concurrenten te vergelijken met jouw archetype zien op welke vlakken jouw organisatie zich onderscheidt. En dat kun je dan weer gebruiken om potentiële klanten beter te benaderen en aan je te binden.

Archetypen kunnen sturing geven aan hoe je jouw verhaal vertelt
Zie het als de fundering waarop je begint met bouwen. Als je geen fundering hebt, zakt het als een kaartenhuis in elkaar. De beste auto ter wereld, brengt je niet naar de juiste bestemming, als je zelf niet weet waar je heen wilt gaan. Vanuit het archetype kun je als organisatie handelen, maar ook ontdekken wat je doelen, angsten, strategieën en talenten zijn. En dat gaat in je voordeel werken, let maar op!

Geen zin of tijd om zelf helemaal in deze materie te duiken? Vul onze ID-Quickscan in met 4 collega’s en krijg direct duidelijk zicht op welk archetype jouw organisatie typeert en welke andere bouwstenen je merkidentiteit kunnen versterken!