En, wat doe jij eigenlijk?
05 Juli 2019
De vraag die altijd weer terugkomt, op feestjes, op straat, bij de bakker; 'En, wat doe jij eigenlijk?' houdt me al zo’n 20 jaar bezig. Meestal antwoord ik (in mijn achterhoofd mijn studie lang, lang geleden aan de Design Academy) 'ik ben ontwerper' of zoals mijn LinkedIn titel meldt ‘Concept- & Brand Design’. Maar in mijn beleving dekken deze titels de lading niet en zoek ik naar iets omvangrijkers. Want het ontwerpen van een product, concept of merk gaat vaak verder dan alleen dat wat je ziet.
Vrij zwart/wit kun je stellen dat een ontwerp - laten we als voorbeeld een logo nemen - vaak ‘gezien’ wordt en een bepaalde emotie oproept. Mooi, lelijk, bijzonder, vreemd… Het betreffende ontwerp triggert iets bij de gemiddelde ontvanger door bijvoorbeeld het kleurgebruik, de vorm of typografie. Het zal niet iedereen op dezelfde manier raken, wat prima is en verdwijnt vervolgens vaak stilletjes weer naar de achtergrond om plaats te maken voor nieuwe prikkels. Echter, als het ontwerp vanuit een merkgerelateerde visie gecreëerd is, vanuit de identiteit van de onderneming, zal de daadwerkelijke doelgroep niet alleen geraakt worden, maar zal zich verbonden voelen en hier naar gaan handelen. De boodschap die dit visuele stukje merk uitstraalt krijgt ineens meer waarde! Want een doordacht ontwerp speelt (vaak onbewust) in op de psyche van de ontvanger.
Als ik iets ontwerp, ga ik dus steeds weer op zoek naar de ultieme verbinding tussen vorm (design) en de diepere lagen van beleving, waarden en doelstellingen (emotie). Ik onderzoek en analyseer om vervolgens te kunnen adviseren en creëren. Ik geef visueel vorm, maar ik geef in het gehele proces ook vorm aan de doelstelling, de behoeften, de beleving. De vorm is slechts het topje van de ijsberg zou je kunnen zeggen.
Veel meer dan alleen de vorm
Bij de ontwikkeling van een merk houd ik me zogezegd niet alleen bezig met het logo. Het is een veel breder pallet, waarbij je kunt denken aan stijlelementen zoals kleur, vorm, typo, beeldtaal. Maar ook naamgeving, pay-off, descriptor, brand story, artdirectie van beeld & video etcetera passeren de revue tijdens dit proces. Dit alles uiteindelijk samengebracht in een totaalconcept, de lijm die al deze elementen verbindt. Deze brede scope aan werkzaamheden pak ik samen op met mijn team, waarbij we alle krachten bundelen om tot een succesvol resultaat te komen.
Hoewel vormgeven vooralsnog de rode draad lijkt, is deze voor mij onlosmakelijk verbonden met de gehele filosofie daaromheen die je niet direct ziet, maar als het goed is wel ervaart. Deze diepgang maakt mijn werk rijker, uitdagender en is de reden dat ik vanuit bezieling werk.
En dus...
Termen als ontwerper, vormgever, merkarchitect, conceptontwikkelaar of designer passen eigenlijk dus allemaal, maar blijven naar mijn mening net iets te algemeen. Kern is, ik kan je laten zien wat ik maak, maar liever wil ik dat je het voelt! Ik blijf daarom stoeien met mijn functieomschrijving maar mocht ik je binnenkort tegenkomen… Ik ben Chloë en sta open voor suggesties ;)
Fijne zomer!
Chloë de Rooij
Concept & brand designer
040-266 15 25
chloe@deltazuid.nl