Het merk als onderdeel van je bedrijfsstrategie 11 Juni 2019


Je ziet tegenwoordig dat steeds meer bedrijven zich bewust zijn van de waarde van een sterk merk. Gelukkig maar! Het is niet meer een opgedrongen marketingtrucje, maar een belangrijk onderdeel van een bedrijfsstrategie. Een merk is dan ook meer dan een logo. Je komt er daarom niet meer mee weg om alleen een restyling te doen zonder na te denken over het fundament van je merk. Als het merk een fundamenteel onderdeel wordt van je ondernemerschap noemen wij dat merkgestuurd ondernemen.

Opbouw waarde
Als je in staat bent het merk te implementeren in je bedrijfsstrategie zorg je ervoor dat je waarde opbouwt in je onderneming. Waarde die je direct ervaart doordat je boodschap resoneert bij je klant. Of bij je potentiële nieuwe medewerkers. Maar denk ook eens aan het idee dat het bedrijf minder afhankelijk wordt van de eigenaar. Het veranderingsproces van ondernemer naar onderneming. Erg belangrijk als je bedrijf groeit, je nadenkt over een verkoop of je de organisatie wilt nalaten aan de volgende generatie. Laat dat nu net een uitdaging zijn voor veel MKB ondernemers.

Het merk als kompas
Een duurzaam merk kan werken als een kompas. Als je bedrijf groeit en bloeit, er komen meer afdelingen en vestigingen bij, dan worden structuur en processen complexer. 1001 beslissingen moeten worden genomen. Je merk is een mooi kompas dat sturing kan geven aan de keuzes die je moet maken. Wil jij ook zo’n kompas? Zorg dan dat je het fundament van je bedrijf in kaart brengt en vastlegt. Wij doen dat aan de hand van de elementen in het Brand Identity Canvas. Download het canvas hier gratis.

Iets wat aandacht krijgt groeit
Maar met alleen het vastleggen van het merkfundament ben je er nog niet. Door het vastleggen van het fundament heb je wel inzicht gekregen in je eigen organisatie. Dit helpt je in ieder geval al bij het nemen van toekomstige keuzes. Als het fundament vastligt kijken wij of het huidige merk hiermee correspondeert of dat hier aanpassing nodig is. Het continu op de (MT) agenda houden van het merk is een must om de bedrijfsdoelstellingen te kunnen realiseren. Een merk heeft voortdurend aandacht nodig. Vergelijk het met een plantje dat je ook regelmatig water geeft.

Als DeltaZuid geloven wij dat merkontwikkeling een belangrijke rol speelt bij de groei van bedrijven. Dagelijks helpen wij betekenisvolle MKB ondernemers groeien door merkgestuurd te gaan ondernemen. Loop jij ook met een vraag rond over hoe jouw merk een rol kan innemen in je bedrijfsstrategie? Bel of mail mij gerust. Ik sta altijd open voor een vrijblijvend gesprek.

Frank Cuijpers
Managing Director
040-266 15 25
frank@deltazuid.nl