Spelenderwijs je merk vastleggen 15 Januari 2019


De afgelopen maanden ben ik druk bezig geweest om de ID-Scan van DeltaZuid leuker en aantrekkelijker te maken aan de hand van speelse interactie. Speelse interactie vindt plaats tussen mensen, materialen en apparaten die op elkaar reageren en motiveren. DeltaZuid zet de ID-Scan in bij opdrachtgevers om de merkidentiteit van het bedrijf te bepalen. Ik heb een concept ontwikkeld waarin de identiteit van de opdrachtgever wordt vastgelegd op een dynamische manier. In de volgende fase wordt het concept uitgewerkt zodat DeltaZuid het kan gaan inzetten voor hun opdrachtgevers. In dit blog zal ik een tipje van de sluier oplichten over de nieuwe ID-Scan!

Chatbot
Het digitale formulier is verouderd en er vindt weinig interactie plaats. Het is mogelijk om een digitaal formulier interactiever te maken, maar dan blijft het naar mijn mening nog steeds een standaard, plat formulier. Zonde als je dat zou doen. Tegenwoordig kunnen we met techniek veel meer bereiken. Ik heb er daarom voor gekozen om een chatbot in te zetten waarmee je in gesprek gaat. De chatbot helpt bij het vastleggen van de identiteit van jouw organisatie en daarnaast is het ook nog eens een leuke gesprekspartner!

Gamification
Steeds vaker wordt het nut van gamification omarmd: bedrijven combineren werk en leren met spelelementen. Er worden speltechnieken ingezet om je te motiveren. Je kunt namelijk veel bereiken met een simpel spelletje. Ik heb er daarom voor gekozen om ook gamification toe te passen. De nieuwe ID-Scan beschikt over verschillende spelelementen: er wordt gecommuniceerd met een chatbot, de gebruiker wordt tijdens het invullen van de scan beloond en er wordt informatie doorgegeven op een speelse manier.

Storytelling
Aan de basis van ieder spel ligt eveneens een verhaal, hier raken storytelling en gaming elkaar. Alleen in een spel wordt de story niet verteld, maar wordt de gebruiker gemotiveerd om actief onderdeel te worden van het verhaal. In de nieuwe ID-Scan is dit ook het geval. De gebruiker zal een belangrijke rol spelen tijdens het invullen van de scan, want hij zal zijn kennis delen met de chatbot.

Animatie
We kunnen bijna geen spel bedenken waar geen beelden worden gebruikt. Beelden versterken een verhaal en het communiceert snel. Denk bijvoorbeeld aan een stok kaarten. Harten, klaveren, ruiten en schoppen zijn een mooi voorbeeld van de kracht van relatief eenvoudige symbolen. Deze symboliek helpt de speler om snel en gemakkelijk te communiceren tijdens het spel.

Wij mensen zijn gewend om in het dagelijks leven bewegende beelden te zien. Dit wordt dan ook als prettig ervaren. In de scan komen ook verschillende animaties voorbij die het verhaal versterken, de gebruiker informeert en waarmee je kan interacteren. Een eenvoudige manier waardoor de scan tot leven komt.

Zo zijn er een aantal sterke hulpmiddelen in de scan gehanteerd die het invullen leuker en aantrekkelijker maken. Ben je nieuwsgierig geworden naar de nieuwe ID-Scan? En wat de ID-Scan voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan gerust contact met mij op!

Hilde van Nes
Communication & Multimedia Designer
040-266 15 25
studio@deltazuid.nl