Als Jacklien een merk was...

The Ocean Cleanup is een Nederlandse non-profit organisatie die technologieën ontwikkelt om de plastic soep uit onze oceanen te halen. De organisatie is opgericht in 2013 door de toen 18-jarige(!) Boyan Slat. Toen Slat in Griekenland aan het duiken was en de hoeveelheid plastic in zee zag, dacht hij: 'hier moet ik iets aan doen'. En zo geschiedde. Resulterende in een non-profit organisatie die nu (juli 2018) uit meer dan 70 medewerkers bestaat en en al meer dan $ 30 miljoen heeft ontvangen van donateurs over de hele wereld.

De besluitvaardigheid en vasthoudendheid van Boyan Slat om de wereld schoner te maken, vind ik enorm inspirerend. Ik ben zelf ook een echte doorzetter en ga altijd voor het beste resultaat. De werkwijze van 'The Ocean Cleanup' - eerst grondig onderzoek doen, dan aan de slag - past goed bij mij. Alhoewel ik soms ook wel lekker impulsief kan zijn.

Als reislustige avonturier weet ik hoe mooi, maar ook hoe fragiel de aarde is. Duurzaamheid is een onderwerp dat me aan het hart gaat en waarvoor ik me ook in mijn rol als projectmanager dagelijks inzet. Door vanuit sterke samenwerkingen MKB-ondernemers te helpen de duurzaamheidstransitie te maken vanuit het hart (de merkidentiteit) van de onderneming. Van organisaties als 'The Ocean cleanup' word ik daarom erg enthousiast (en zet ik graag, ook via deze weg, in de schijnwerpers). Maar het is bovenal de passie en drive van oprichter Boyan Slat en zijn team, waardoor ik denk: Ja, dat is mijn merk!

Update (oktober 2019): 
In oktober 2019 is door The Ocean Cleanup een belangrijke mijlpaal bereikt: de plasticvanger werkt. Met dit nieuws is ook de zorg van mariene biologen groter geworden dat de plasticvanger negatieve effecten heeft op het zeeleven. De vrees bestaat dat met het weg scheppen van de plastic soep ook het drijvend leven massaal zal worden weg geschept. Tamar Stelling van De Correspondent noemt het in haar artikel een ineffectief, peperduur plan dat mogelijk een ramp is voor het zeeleven. Een steekhoudend verhaal, waarop door The Ocean Cleanup vooralsnog geen duidelijk antwoord is gegeven.  Ik blijf de ontwikkelingen op de voet volgen en hoop en vertrouw er nog altijd op dat The Ocean Cleanup de kritiek serieus neemt en onderzoek blijft doen om de juiste afwegingen te maken alvorens écht aan de slag te gaan. En ook deze houding typeert mij. Ik ben leergierig, sta open voor nieuwe ideeën en bevindingen en ben bereid mijn mening te herzien.

Jacklien Quirijnen

Project
Manager

Ik daag MKB-ondernemers uit om samen de duurzaamheidstransitie te maken. Dat begint in het hart van de organisatie. Van een sterke merkidentiteit naar een duurzame onderneming. Samen op weg naar een mooiere wereld. Doe je mee?

+31 (0)40 266 15 25
jacklien@deltazuid.nl
LinkedIn