Een sterk duurzaamheidsbeleid start van binnenuit 21 September 2020


Een betekenisvolle onderneming gaat niet alleen voor winst, maar ook voor positieve impact op sociaal en ecologisch vlak. Om de wereld op die manier een beetje mooier te maken. Wij stimuleren ondernemers om betekenisvol te ondernemen. Waarom? Omdat je alleen dan toekomstbestendig bent. En simpelweg omdat het beter is voor onze aarde, onze maatschappij én de organisatie zelf. Hoe je dat doet? Van binnenuit.

Systemische veranderingen zoals verduurzaming beginnen in het hart van je organisatie. Door te kijken wie je bent, waarom je doet wat je doet, waar je naar toe wilt en welke positieve impact je dus kunt en wilt maken als het gaat om people, planet en prosperity. In een recent artikel van Duurzaam Bedrijfsleven vertelt de CEO van Albron, Teun Verheij, heel treffend hoe het werkt.

Albron
Albron, gevestigd in Utrecht, verzorgt eten en drinken in personeelsrestaurants, vakantieparken, de gezondheidszorg en op evenementen. Je kunt je voorstellen dat de coronacrisis Albron spannende tijden oplevert. Maar dit maakt niet dat Albron haar duurzaamheidsbeleid over boord gooit. Zoals Verheij het zelf zegt: “Duurzaamheid zit in ons DNA. (…) Crisis of geen crisis, op het gebied van duurzaamheid doen we geen enkele stap terug.”

Doordat Albron duurzaamheid heeft verankerd in de identiteit van het bedrijf, blijven hun duurzaamheidsambities ook in moeilijke tijden fier overeind staan. Ook zorgt het ervoor dat het een gedeelde verantwoordelijk is en niet alleen iets van de afdeling duurzaamheid. Dit alles is mogelijk door de integratie van het beleid in de identiteit en de bedrijfsvoering van de organisatie. Zo ga je van ad hoc activiteit naar een bestendig beleid.

Starten bij de identiteit
Maar hoe doe je dat dan, duurzaamheid onderdeel maken van het DNA? Hiervoor moet je terug naar de tekentafel en kritisch kijken naar wie je als organisatie bent en welke impact je wilt maken. Betrek hierbij belangrijke stakeholders, zoals werknemers, leveranciers en klanten, zodat je ook een goed beeld krijgt van hun visie en verwachtingen. Stel jezelf de vraag wat jou en je werknemers drijft en wat de gedeelde purpose van je bedrijf is. En waar en hoe je positieve impact wilt maken. Door hier goed over na te denken en je keuzes vast te leggen, kom je tot een vernieuwde identiteit die het fundament vormt om een betekenisvolle organisatie te ontwikkelen. Een stevig fundament ontstaan vanuit intrinsieke motivatie dat ervoor zorgt dat je zowel in goede als in slechte tijden je koers weet te behouden.

En dan doorpakken
Als het fundament is gelegd – je identiteit ligt vast en de stip op de horizon is gezet – dan kun je verder met het concretiseren van je duurzaamheidsstrategie. Door meetbare doelstellingen te formuleren. Om vervolgens te bepalen welke stappen je vandaag moet zetten om de doelstellingen over 2-5 jaar te behalen. Als dat helder is kun je de benodigde stappen gaan doorvoeren in je dagelijkse bedrijfsvoering. Daarbij is het belangrijk om taken en verantwoordelijkheden goed weg te zetten en te prioriteren. Dit alles zorgt voor een duurzaamheidsbeleid waaraan je dagelijks werkt en wat afstraalt op je omgeving en de stakeholders die je nodig hebt om positieve verandering te realiseren. Ook dat legt Teun Verheij in het artikel heel mooi uit.

Nooit te klein om impact te maken

Nu hoor ik je denken: “maar mijn organisatie is veel te klein om écht impact te maken. Dat laat ik wel over aan de grote corporates.” Maar daar heb je het mis. Het zijn juist de kleinere, meer wendbare organisaties die voor de benodigde disruptie kunnen zorgen. “Vaak zijn het de kleine spelers die de grotere jongens uitdagen om wat meer vaart te maken”, aldus Teun Verheij. Iedereen heeft het in zich om impact te maken en dat begint bij het zetten van de eerste stap.

Zullen we samen de eerste stappen zetten?
Spreekt dit verhaal je aan, maar heb je geen idee hoe jij als ondernemer hiermee aan de slag kunt? Wij helpen je graag verder! Wij hebben een gratis ID-Quickscan voor je klaarstaan die jij met twee tot vijf van je collega’s kunt invullen. Het geeft je een eerste inzicht in de identiteit van je onderneming en de duurzaamheidsambities die daarop aansluiten. De resultaten sturen we je toe in een overzichtelijke rapportage en vormt het vertrekpunt naar een duurzame onderneming.

DeltaZuid & Oaq Sustainability
DeltaZuid zet de kracht van branding in om groei te realiseren voor betekenisvolle mkb-bedrijven. Dit doen we onder meer door samen met de ondernemer de identiteit van de organisatie in kaart te brengen en vast te leggen met behulp van de ID-Scan. De identiteit vormt de basis voor je duurzaamheidsstrategie. Als duurzaamheidsexpert bij Oaq Sustainability kan ik je verder helpen bij het formuleren en implementeren van deze strategie. Samen helpen we je als ondernemer om meer betekenisvol én toekomstbestendig te worden.

De ID-Quickscan ingevuld en benieuwd wat wij vanuit DeltaZuid en Oaq Sustainability voor je kunnen betekenen? Bel ons gerust voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Jacklien Quirijnen
Projectmanager & sustainability expert
DeltaZuid
jacklien@deltazuid.nl

Owner & sustainability expert
Oaq Sustainability
jacklien@oaq-sustainability.com