Een passende oplossing voor onze klanten 26 September 2018


Binnen DeltaZuid houd ik me bezig met innovatie. Veel mensen denken dat innovatie het bedenken van totaal iets nieuws is, echter is dat niet altijd het geval. Innovatie is de vernieuwing van diensten, producten en processen binnen een organisatie, sector of branche. Het is eigenlijk gewoon een vernieuwing en het hoeft geen uitvinding te zijn.

Ik innoveer door een plan te ontwikkelen om brandportals te implementeren bij de opdrachtgevers van DeltaZuid. Hoe ik dat ga doen en wat er allemaal bij komt kijken ga ik nog onderzoeken.

Ik ben inmiddels een maand bezig bij DeltaZuid en ik vond dit een mooi moment om mijn voortgang te delen. Ik heb mijn vooronderzoek erop zitten en ben begonnen met de “problem finding fase”. Dit wil zeggen onderzoek doen naar trends, kansen en inzichten op micro, meso en macro niveau om hierdoor het probleem achter het probleem te vinden.

Wat ik dan ook leuk vind om met jullie te delen zijn wat interessante voordelen van een brandportal voor organisaties. Een brandportal kan organisaties helpen bij:
- Stijlbewaking, door de correcte toepassing van het merk en de stijl.
- Eenvoudig samenwerken, zowel intern als extern, omdat bestanden op een centraal punt komen te staan die makkelijk bereikbaar zijn voor verschillende partijen.
- Het inwerken van nieuwe collega’s en ze kennis laten maken met het merk. Dat gaat door de portal sneller en eenvoudiger.
- Het mogelijk maken om merkmiddelen eenvoudig en snel te kunnen updaten, denk bij merkmiddelen aan bijvoorbeeld logo’s, offertes en presentatiemiddelen. Dit zorgt ervoor dat er niet meerdere versies ronddwalen op de servers.
- Kortere time-to-market en dus concurrentievoordeel door sneller in te kunnen spelen op de markt. Hierdoor is de productlevenscyclus langer met een grote kans om het break-even point van nieuwe producten en diensten sneller te bereiken.
- Minder correctierondes en sneller ‘on-brand’ van nieuwe documenten. Dit kan door bestaande formats te plaatsen die eenvoudig te gebruiken zijn.

Er zijn nog vele andere voordelen en dus redenen genoeg om gebruik te gaan maken van een brandportal. Wil je een brandportal gebruiken om merkvoordeel te creëren, dan is het belangrijk dat het een centrale rol krijgt binnen de organisatie en is het onderhouden ervan van groot belang.

Het mooie van deze uitdaging is dat een portal niet de oplossing hoeft te zijn, maar ook een onderdeel van het geheel kan zijn. De grootste valkuil is met oogkleppen op blind achter een idee aan gaan, terwijl ‘outside the box’ nog veel meer inzichten te vinden zijn.

Dit is wat ik iedereen mee wil geven: Blijf bij de vraag en denk niet te snel in oplossingen.

Thomas Asin
Business Innovator
040-266 15 25
studio@deltazuid.nl


Bronnen:
Beernink, N. (2017, 8 april). Waarom de meeste Brand Portals niet werken. Geraadpleegd op 17 september 2018, van https://www.adformatie.nl/contentmarketing/waarom-de-meeste-brand-portals-niet-werken
Issen, J. (2017, 25 juni). Wat levert een brand of marketingcommunicatie portal op? - Branding Executives. Geraadpleegd op 17 september 2018, van https://brandingexecutives.com/brand-marketingcommunicatie-portal-wat-levert-het-op/